Algemene Voorwaarden
Update: 01-02-2024
17 Artikelen
Algemene Voorwaarden
Artikel 1 – Definities
Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden
Arrangementskosten: de kosten voor de catering die door Schoonheidsacademie beschikbaar wordt gesteld tijdens een Opleiding of een Cursus.
Extern Examen: een examen voor een Opleiding of Cursus anders dan een Schoonheidsacademie-examen zoals bedoeld in artikel 7 lid 7.
Klant: (i) elke particulier die bij Schoonheidsacademie een opleiding of een cursus (dienst) afneemt of (ii) elk bedrijf/elke instelling die ten behoeve van zijn werknemer(s) een opleiding of een cursus (dienst) afneemt.
Student: (i) elke particulier die bij Schoonheidsacademie een opleiding of een cursus (dienst) afneemt of (ii) elk bedrijf/elke instelling die ten behoeve van zijn werknemer(s) een opleiding of een cursus (dienst) afneemt.
Schoonheidsacademie: Schoonheidsacademie Opleidingen
Intern-examen: een examen dat door Schoonheidsacademie wordt afgenomen en onderdeel is van de betreffende Opleiding of cursus zoals bedoeld in artikel 7 lid 4.
Onderwijs- en examenregeling: de op het moment van inschrijving voor een Opleiding van kracht zijnde onderwijs- en examenregeling van Schoonheidsacademie.
Lesmateriaal: opleidings-, les- of instructiemateriaal, documentatie of enig ander materiaal in welke vorm dan ook, dat wordt gebruikt als onderdeel van de Opleiding of cursus.
Studie: een Opleiding of Cursus die, mits voldaan wordt aan de mogelijke toelatingseisen, voor iedere geïnteresseerde open staat
Opleiding: een door Schoonheidsacademie verzorgde opleiding, training, her- of bijscholing, studie of themadag, workshop dan wel enige andere vorm van opleiding die, mits voldaan wordt aan de mogelijke toelatingseisen, voor iedere geïnteresseerde open staat. Schoonheidsacademie verzorgt een Opleiding in de vorm van een Studie. Een Opleiding kan onderverdeeld zijn in een of meerdere opleidingsmodule(s) en kan verspreid zijn over meerdere studiedagen/-weken/ -maanden/ -jaren.
Cursus: een door Schoonheidsacademie verzorgde cursus, training, her- of bijscholing, studie of themadag, workshop dan wel enige andere vorm van cursus die, mits voldaan wordt aan de mogelijke toelatingseisen, voor iedere geïnteresseerde open staat. Schoonheidsacademie verzorgt een Cursus in de vorm van een Studie. Een Cursus kan onderverdeeld zijn in een of meerdere cursusmodule(s) en kan verspreid zijn over meerdere studiedagen of studieweken.
Opstartkosten: de kosten die Schoonheidsacadeie ten behoeve van de uitvoering van de onderwijsovereenkomst vooraf heeft gemaakt, waaronder begrepen maar niet beperkt tot administratiekosten, IT-kosten, marketingkosten en personeelskosten.
Overeenkomst op Afstand: een onderwijsovereenkomst die zodanig tot stand is gekomen dat uitsluitend gebruik is gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand in de zin van artikel 6:230g sub e Burgerlijk Wetboek, zoals elektronische communicatie (e-mail).
Prijs: de totale prijs voor een Opleiding of Cursus met inbegrip van alle bijkomende kosten en belastingen.
Redelijke vergoeding: de vergoeding die in geval van annulering of tussentijdse beëindiging van de onderwijsovereenkomst door Schoonheidsacademie aan de Klant wordt doorbelast. Bij annulering bestaat de Redelijke vergoeding uit een percentage van de Prijs, en bij tussentijdse beëindiging bestaat de Redelijke vergoeding (kort gezegd) uit de Prijs van het reeds verzorgde onderwijs plus een percentage van de Prijs (als Opstartkosten). Verdere details zijn te vinden in artikel 5 (Annulering) en artikel 6 (Tussentijdse beëindiging).
Onderwijsovereenkomst: een overeenkomst, waaronder een Overeenkomst op Afstand, tussen Schoonheidsacademie en een Klant met betrekking tot het verzorgen van een Opleiding of Cursus door Schoonheidsacademie, al dan niet ten behoeve van werknemers van die Klant.
Website: de website van Schoonheidsacademie (www.schoonheidsacademie.nl).
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Op alle offertes, aanbiedingen en diensten van Schoonheidsacademie en op alle door Schoonheidsacademie gesloten onderwijsvereenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing, voor zover daarvan niet is afgeweken overeenkomstig artikel 3 lid 3.
- Door inschrijving voor een Opleiding of Cursus aanvaardt de Klant de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden. Schoonheidsacademie wijst de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant, hoe ook genaamd, uitdrukkelijk van de hand.
- Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen Schoonheidsacademie en de Klant zijn overeengekomen en gelden uitsluitend ten aanzien van de specifieke onderwijsovereenkomst waarvoor de wijzigingen zijn overeengekomen.
- In de gevallen waarin de betreffende onderwijsovereenkomst en/of de Algemene Voorwaarden niet voorzien, zal Schoonheidsacademie een regeling treffen naar redelijkheid.
- De (gehele of gedeeltelijke) ongeldigheid of onverbindendheid van een of meer bepalingen van de Algemene Voorwaarden tast de geldigheid of verbindendheid van de overige bepalingen niet aan. Indien zou blijken dat een bepaling ongeldig of onverbindend is, zullen Schoonheidsacademie en de Klant het ongeldige of onverbindende gedeelte vervangen door een bepaling die wel geldig en verbindend is en waarvan de rechtsgevolgen, gelet op de inhoud en strekking van de betreffende bepaling, zo veel mogelijk overeenstemmen met die van het ongeldige of onverbindende gedeelte van deze bepaling.
- Onder schriftelijk wordt in deze Algemene Voorwaarden mede verstaan iedere vorm van elektronische communicatie (bijvoorbeeld e-mail of op de Website).
Artikel 3 – Totstandkoming Onderwijsovereenkomst
- Inschrijving voor een Opleiding of Cursus vindt plaats (i) via een fysiek inschrijfformulier uit de brochure van Schoonheidsacademie, (ii) telefonisch, (iii) per e-mail via een door Schoonheidsacademie verstrekt digitaal inschrijfformulier, (iv) via het webformulier op de Website, of (v) anderszins (bijvoorbeeld via www.stap.opleiding.nl).
- De onderwijsovereenkomst komt tot stand wanneer Schoonheidsacademie de inschrijving voor een Opleiding of Cursus aanvaardt en schriftelijk aan de Klant (en zijn werknemer) heeft bevestigd, dan wel – indien dit moment eerder is – indien de Klant een factuur in verband met de onderwijsovereenkomst betaalt.
- Het voldoen aan eventuele toelatingseisen voor een Opleiding of Cursus is geen voorwaarde voor de totstandkoming van de onderwijsovereenkomst. Ook wanneer niet aan de toelatingseisen is voldaan, komt de onderwijsovereenkomst tot stand.
- De (werknemer van de) Klant ontvangt een schriftelijke bevestiging van de onderwijsovereenkomst dat als bewijs geldt van inschrijving voor de betreffende Opleiding of Cursus.
- Bij Klassikaal onderwijs en Virtueel onderwijs wordt onder aanvang van de Opleiding of Cursus doorgaans de datum van de eerste (virtuele) bijeenkomst verstaan. Bij e-Learning wordt onder aanvang van de Opleiding of Cursus doorgaans verstaan: het verschaffen van toegang tot het Onderwijsmateriaal dat op elektronische wijze wordt aangeboden.
- Schoonheidsacademie is gerechtigd zich over de kredietwaardigheid van een Klant die zich heeft aangemeld voor een bepaalde Opleiding of Cursus te laten informeren door derden. Indien de uitkomst van een dergelijk kredietwaardigheidsonderzoek negatief is, is Schoonheidsacademie gerechtigd de onderwijsovereenkomst te beëindigen, zonder enige aansprakelijkheid.
- De Klant is niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit de onderwijsovereenkomst over te dragen aan een derde zonder schriftelijke toestemming van Schoonheidsacademie. De Klant is evenmin gerechtigd om een andere persoon dan vermeld op het inschrijfformulier aan een Studie te laten deelnemen zonder schriftelijke toestemming van Schoonheidsacademie. Schoonheidsacademie kan aan deze toestemming nadere voorwaarden verbinden.
Artikel 4 – Aanbod
- Schoonheidsacademie brengt het aanbod (bij voorkeur) schriftelijk, dan wel elektronisch uit.
Het aanbod bevat een omschrijving van de Opleiding, Cursus en/of van het Onderwijsmateriaal dat deel uitmaakt van de Opleiding of Cursus.
- Bovendien vermeldt het aanbod in ieder geval op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende gegevens:
a. de wijze van uitvoering van de Opleiding of Cursus;
b. wanneer de Opleiding of Cursus start;
c. de voorwaarden waaronder de Opleiding of Cursus eventueel niet doorgaat;
d. voor zover van toepassing: de toelatingseisen om aan de Opleiding of Cursus deel te mogen nemen;
e. de Prijs van de Opleiding of Cursus;
f. de wijze van betaling;
g. de duur van de Opleiding of Cursus;
h. de gedragscode (schoolreglement) waar Schoonheidsacademie zich aan houdt en de wijze waarop de Klant daarvan een afschrift kan verkrijgen;
i. de mogelijkheid en wijze van toegang tot een buitengerechtelijke geschilprocedure. - Deze Algemene Voorwaarden worden voorafgaand aan de totstandkoming van de Onderwijsvereenkomst nadrukkelijk bekendgemaakt aan de Klant en maken integraal deel uit van de algemene informatievoorziening van Schoonheidsacademie. Op verzoek van de Klant zal Schoonheidsacademie een kopie van de Algemene Voorwaarden kosteloos toezenden.
- Onverminderd het bepaalde in lid 1 tot en met 4 omvat het aanbod bij een Overeenkomst op Afstand bovendien de volgende gegevens:
a. de identiteit en het adres van Schoonheidsacademie, inclusief het bezoekadres van de vestiging;
b. het recht van de Klant de Onderwijsovereenkomst binnen 14 kalenderdagen te ontbinden overeenkomstig artikel 6 lid 1, evenals het recht van Schoonheidsacademie om in dat geval de directe kosten van het terugzenden van Onderwijsmateriaal overeenkomstig artikel 6 lid 2 voor rekening te laten komen van de Klant;
c. de geldigheidsduur van het aanbod.
Artikel 5 – Annulering Opleiding / Cursus
- Indien het aantal aanmeldingen voor een bepaalde Opleiding, Cursus of een bepaalde onderwijsmodule naar het oordeel van Schoonheidsacademie onvoldoende is, staat het Schoonheidsacademie vrij om met de Klant – dan wel de werknemer van de Klant – overeen te komen dat de betreffende Opleiding, Cursus of de betreffende opleidingsmodule in een andere vorm (Klassikaal, Virtueel Onderwijs, e-Learning), of op een andere opleidingslocatie, datum en/of ander tijdstip, dan één van de twee door de Klant bij inschrijving aangegeven keuzes, zal worden gevolgd. Indien tussen partijen geen overeenstemming wordt bereikt over deze wijziging(en), dan heeft de Klant het recht de betreffende Opleiding, Cursus of de betreffende opleidingsmodule kosteloos te annuleren. De Klant is in dit geval gehouden de Prijs voor het reeds verzorgde onderwijs (zoals bedoeld in artikel 5 lid 7) te voldoen.
- Voorafgaand aan de aanvang van een Opleiding of Cursus heeft de Klant het recht de betreffende Opleiding of Cursus te annuleren. De annulering kan uitsluitend schriftelijk plaatsvinden. De geplande aanvangsdatum van de Opleiding of Cursus (zoals bedoeld in artikel 3 lid 5) geldt als uitgangspunt bij het bepalen van de hoogte van de kosten van de annulering zoals bedoeld in artikel 5 lid 3 en lid 4.
- In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 6 lid 2 (en er aldus geen sprake is van een ontbinding door de Klant binnen de bedenktijd zoals bedoeld in artikel 6 lid 1 in geval van een Overeenkomst op Afstand) is Schoonheidsacademie, in geval van een Studie van korter dan 1 studiejaar, gerechtigd om bij de Klant een gedeelte van de Prijs (onder aftrek van nog niet ontvangen studiemateriaal), conform de volgende staffel in rekening te brengen:
a. bij annulering tot twee maanden voor aanvang van de Opleiding of Cursus: 10% van de Prijs;
b. bij annulering tussen twee maanden en een maand voor aanvang van de Opleiding of Cursus: 20% van de Prijs;
c. bij annulering tussen een maand en twee weken voor aanvang van de Opleiding of Cursus: 30% van de Prijs;
d. bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de Opleiding of Cursus: 50% van de Prijs - In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 6 lid 2 (en er aldus geen sprake is van een ontbinding door de Klant binnen de bedenktijd zoals bedoeld in artikel 7 lid 1 in geval van een Overeenkomst op Afstand) is Schoonheidsacademie, in geval van een Studie van 1 studiejaar of langer, gerechtigd om bij de Klant een gedeelte van de Prijs (onder aftrek van nog niet ontvangen studiemateriaal), conform de volgende staffel in rekening te brengen:
a. bij annulering tot twee maanden voor aanvang van de Studie: 10% van de Prijs voor het eerste studiejaar;
b. bij annulering tussen twee maanden en een maand voor aanvang van de Studie: 20% van de Prijs voor het eerste studiejaar;
c. bij annulering tussen een maand en twee weken voor aanvang van de Studie: 25% van de Prijs voor het eerste studiejaar;
d. bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de Studie: 30% van de Prijs voor het eerste studiejaar.
Artikel 6 – Beëindiging/ verplaatsen/ wijzigen Opleiding/ Cursus Overeenkomst op Afstand
- Indien de Klant een particulier is en een Overeenkomst op Afstand heeft gesloten, heeft de Klant gedurende 14 kalenderdagen na het sluiten van deze Overeenkomst op Afstand het recht de Overeenkomst op Afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.
- In geval van ontbinding overeenkomstig artikel 6 lid 1, dient de Klant het ontvangen Onderwijsmateriaal zo spoedig mogelijk aan Schoonheidsacademie terug te zenden via het daarvoor bestemde Antwoordnummer. Het terugzenden van Onderwijsmateriaal is kosteloos. Schoonheidsacademie zal op haar beurt alle reeds van de Klant ontvangen betalingen, zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
- De onderwijsovereenkomst kan na aanvang van de Opleiding of Cursus door de Klant uitsluitend schriftelijk worden beëindigd.
- Indien de Klant na aanvang van de Opleiding of Cursus de onderwijsovereenkomst tussentijds beëindigt overeenkomstig artikel 6 lid 3, dan is de Klant, in lijn met artikel 7:411 BW e.v., een Redelijke vergoeding aan Schoonheidsacademie verschuldigd.
- De Redelijke vergoeding bestaat, in geval van een Studie van korter dan 1 studiejaar of een Cursus, uit(i) de Prijs voor het tot het moment van de tussentijdse beëindiging reeds door Schoonheidsacademie verzorgde onderwijs, plus (ii) maximaal 50% van de Prijs (onder aftrek van nog niet ontvangen studiemateriaal) als zijnde Opstartkosten voor het niet verzorgde onderwijs.
- De Redelijke vergoeding is nooit hoger dan de overeengekomen Prijs.
- De Redelijke vergoeding bestaat, in geval van een Studie van 1 studiejaar of langer, uit (i) de Prijs voor het tot het moment van de tussentijdse beëindiging reeds door Schoonheidsacademie verzorgde onderwijs, plus (ii) maximaal 30% van de Prijs voor het lopende studiejaar (onder aftrek van nog niet ontvangen studiemateriaal), als zijnde Opstartkosten voor het niet verzorgde onderwijs. De Redelijke vergoeding is nooit hoger dan de overeengekomen Prijs.
- In geval de Prijs voor de Opleiding of Cursus is verdeeld over verschillende onderwijsmodules, dan wordt een onderwijsmodule aangemerkt als ‘verzorgd onderwijs’ in de betekenis van artikel 6 lid 5 en lid 6, indien de onderwijsmodule voorafgaand aan de tussentijdse beëindiging reeds definitief door Schoonheidsacademie is gepland. Het is vervolgens niet relevant of de Klant (of de werknemer van de Klant) bij (de bijeenkomst(en) van) die onderwijsmodule aanwezig is geweest of actief aan de onderwijsmodule heeft deelgenomen.
- Indien de Klant de onderwijsovereenkomst tussentijds beëindigt vanwege een ernstige ziekte of calamiteit, als gevolg waarvan de Klant of zijn werknemer niet in staat is om de Opleiding of Cursus te vervolgen, kan de Klant Schoonheidsacademie schriftelijk gemotiveerd verzoeken om aanpassing van de door Schoonheidsacademie vastgestelde Redelijke vergoeding, waarbij geldt dat Schoonheidsacademie bewijs kan verlangen in de vorm van een medisch attest of anderszins.
- Schoonheidsacademie kan in uitzonderlijke gevallen op verzoek van de Klant een Opleiding of Cursus verplaatsen naar een andere opleidingslocatie (waaronder inbegrepen een andere opleidingsvorm), andere datum en/of ander tijdstip. De beslissing over het al dan niet verplaatsen van een Opleiding of Cursus ligt uitsluitend bij Schoonheidsacademie.
- Schoonheidsacademie zal voor de administratieve verwerking van een verplaatsing een bedrag aan wijzigingskosten bij de Klant in rekening brengen. De Klant dient uiterlijk binnen 14 dagen na het besluit van Schoonheidsacademie tot het verplaatsen van de Opleiding of cursus deze kosten (tezamen met eventuele andere nog verschuldigde kosten van de Opleiding of Cursus) te voldoen.
- Onder deze kosten wordt in ieder geval de Prijs begrepen van de bijeenkomsten die al hebben plaatsgevonden voorafgaand aan de verplaatsing van de Opleiding of Cursus. Deze kosten zullen niet in mindering worden gebracht op de totale Prijs van de verplaatste Opleiding of Cursus. De door de Klant in overeenstemming met artikel 8 gekozen wijze van betaling alsmede het moment van betaling blijft ongewijzigd.
- Schoonheidsacademie behoudt zich het recht voor de in de onderwijskomst aangegeven groepsgrootte met maximaal twee deelnemers te vergroten.
- Schoonheidsacademie behoudt zich, zonder enige aansprakelijkheid te erkennen, het recht voor om een Opleiding of Cursus te wijzigen in geval van herprogrammering van de eisen van een Extern Examen of ten behoeve van een kwalitatieve verbetering van de Opleiding of Cursus.
- Schoonheidsacademie kan in uitzonderlijke gevallen op verzoek van de Klant een Opleiding of Cursus wijzigen naar een andere Opleiding of Cursus. De beslissing over het al dan niet wijzigen van een Opleiding of Cursus ligt uitsluitend bij Schoonheidsacademie. Schoonheidsacademie zal voor de administratieve verwerking van een dergelijke wijziging een bedrag aan wijzigingskosten bij de Klant in rekening brengen. De Klant dient uiterlijk binnen 14 dagen na het besluit van Schoonheidsacademie tot het wijzigen van de Opleiding of Cursus deze kosten samen met de volledige Prijs van de reeds gestarte modules van de Opleiding of Cursus, te voldoen.
Artikel 7 – Examens
- Indien van toepassing, wordt een Opleiding of Cursus afgesloten met een Schoonheidsacademie-examen dan wel een (al dan niet aanvullend) Extern Examen overeenkomstig artikel 7 lid 7.
- Inschrijving voor een herkansing van een Schoonheidsacademie-examen vindt schriftelijk plaats. De Klant is zelf verantwoordelijk voor (i) een tijdige inschrijving voor een herkansing van een Schoonheidsacademie-examen, en (ii) het tijdig voldoen van het volledige bedrag dat verschuldigd is voor de herkansing van een Schoonheidsacademie-examen.
- De Klant kan een Schoonheidsacademie-examen tot 14 dagen voor aanvang van het examen annuleren tegen betaling van annuleringskosten. Bij annulering binnen een termijn van 14 dagen voor aanvang van het examen zijn de annuleringskosten gelijk aan het volledige bedrag dat verschuldigd is voor het betreffende examen.
- Het Schoonheidsacademie-examen vormt een integraal onderdeel van de Opleiding of Cursus. De examen- en diplomakosten maken een onlosmakelijk deel uit van de totale Prijs van de Opleiding of Cursus. Indien de kostprijs van een Schoonheidsacademie-examen tussentijds wijzigt, behoudt Schoonheidsacademie zich het recht voor deze prijsaanpassing door te belasten aan de Klant.
- Op het Schoonheidsacademie-examen is de Schoonheidsacademie Onderwijs- en examenregeling van toepassing. De Schoonheidsacademie Onderwijs- en examenregeling, inclusief de procedure en de kosten voor bezwaar en beroep, wordt beschikbaar gesteld op de de webpagina en onderwijsblad die Schoonheidsacademie als onderdeel van de Opleiding of Cursus aan iedere (werknemer van de) Klant aanbiedt. De Schoonheidsacademie Onderwijs- en examenregeling wordt jaarlijks in september vastgesteld en gepubliceerd op de website van de Schoonheidsacademie.
- Schoonheidsacademie verstrekt het diploma of certificaat van de Opleiding of Cursus nadat (i) aan alle eisen uit de Schoonheidsacademie Onderwijs- en examenregeling is voldaan, en (ii) de totale kosten voor de Opleiding of Cursus (en dus inclusief de examen- en diplomakosten) door de Klant aan Schoonheidsacademie zijn voldaan. Schoonheidsacademie verstrekt het diploma op naam van de persoon zoals vermeld op het inschrijfformulier. De extra kosten voor een aangepast diploma of voor een kopie van het diploma zijn vermeld in de Schoonheidsacademie Onderwijs- en examenregeling.
- Indien (al dan niet in aanvulling op het Schoonheidsacademie-examen) een exameninstituut anders dan Schoonheidsacademie een Extern Examen voor een Opleiding of Cursus zal afnemen, is de Klant zelf verantwoordelijk voor een tijdige aanmelding en het voldoen aan de overige (betalings)voorwaarden van een dergelijk Extern Examen. Schoonheidsacademie aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid in verband met de inhoud van de Externe Examens.
Artikel 8 – Betaling
- Indien de Klant een particulier is, vindt betaling plaats door middel van een banoverschrijving door de Klant aan een door Schoonheidsacademie aan te wijzen (groeps)vennootschap. Anderszijds, bij betaling in termijnen, vindt de betaling uitsluitend plaats door middel van het verlenen van een machtiging tot automatische incasso door de Klant aan een door Schoonheidsacademie aan te wijzen (groeps)vennootschap. De Klant staat in voor het kunnen incasseren van de verschuldigde bedragen door Schoonheidsacademie, uiterlijk op de vervaldatum zoals op de betreffende factuur is vermeld.
- Indien deze keuzemogelijkheid wordt geboden, kan de Klant de kosten van een Studie in termijnen of door betaling ineens voldoen. De Klant dient in dat geval de gekozen wijze van betaling direct bij inschrijving voor een Opleiding of Cursus aan te geven en deze kan na inschrijving voor een Studie niet worden gewijzigd. In geval van pauzering van een Studie op verzoek van de Klant, treedt geen wijziging op in de gekozen betalingswijze. Voor betaling ineens wordt een korting verleend.
- Betaling dient uiterlijk plaats te vinden op de vervaldatum zoals op de betreffende factuur is vermeld. Schoonheidsacademie streeft ernaar de (eerste) factuur drie weken voor aanvang van de Opleiding of Cursus aan de Klant te verzenden. Schoonheidsacademie hanteert een betalingstermijn van 14 dagen.
- Indien de Klant het verschuldigde bedrag niet binnen de gestelde termijn volledig heeft betaald, stuurt Schoonheidsacademie de Klant een betalingsherinnering waarin de Klant de mogelijkheid wordt geboden om alsnog binnen 15 dagen na ontvangst van die herinnering te betalen. Indien de Klant niet binnen die termijn het verschuldigde bedrag volledig heeft betaald, is de Klant zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
- Indien een Klant niet binnen de in artikel 9 lid 4 bedoelde termijn betaalt, zal Schoonheidsacademie buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen conform de toepasselijke wettelijke regelgeving. Bij niet-tijdige betaling zal Schoonheidsacademie de vordering uit handen geven aan een incassobureau.
- Indien de Klant overeenkomstig het bepaalde in artikel 9 lid 4 in verzuim is, dan heeft Schoonheidsacademie het recht om de ondwerwijsovereenkomst te ontbinden. In dat geval dient de Klant een Redelijke vergoeding aan Schoonheidsacademie te betalen die wordt berekend conform het bepaalde in artikel 7 lid 5 en lid 6.
- Indien de Klant een particulier is en bij zijn inschrijving heeft aangegeven dat een derde partij (bijvoorbeeld zijn werkgever) de kosten van de Opleiding of Studie namens hem zal betalen, dan behoudt Schoonheidsacademie zich het recht voor om die kosten toch aan de Klant zelf door te belasten op het moment dat die derde partij nalaat tijdig te betalen.
Artikel 9 – Legitimatie
- Bij inschrijving voor een Opleiding of Cursus is de Klant verplicht de correcte en volledige naam van de (werknemer van de) Klant zoals vermeld in een geldig legitimatiebewijs op het inschrijfformulier te vermelden.
- Ieder die een Opleiding of Cursus volgt, is verplicht tijdens de bijeenkomsten van de Opleiding of Cursus de schriftelijke bevestiging zoals vermeld in artikel 3 lid 4 in combinatie met een geldig legitimatiebewijs bij zich te hebben en op verzoek van de docent of een andere functionaris van Schoonheidsacademie, te tonen.
Artikel 10 – Prijs
- Tussentijds optredende kostprijsverhogende factoren (zoals onder meer maar niet uitsluitend: inkoopprijzen, koersen, lonen, belastingen, rechten, lasten, en vrachten) die optreden na de totstandkoming van de Studieovereenkomst, kunnen door Schoonheidsacademie worden doorberekend aan de Klant.
- Indien de in artikel 10 lid 1 bedoelde kostprijsverhogende factoren leiden tot een wijziging van de Prijs van een Opleiding of Cursus binnen 3 maanden na het sluiten van de onderwijsovereenkomst, heeft de Klant het recht de onderwijsovereenkomst te ontbinden.
- Schoonheidsacademie zal steeds het toepasselijke btw-tarief in rekening brengen over de kosten van het Onderwijsmateriaal, de Arrangementskosten en reprorechten.
- Een wettelijk erkende Opleiding of Cursus is vrijgesteld van btw en zal verzorgd worden door Schoonheidsacademie Opleidingen. Een niet-wettelijk erkende Opleiding of Cursus is in beginsel belast met het toepasselijke btw-tarief en zal verzorgd worden vanuit Schoonheidsacademie Trainingen. Op verzoek van een Klant kan een niet-wettelijk erkende Opleiding of Cursus vrijgesteld van btw worden aangeboden. Als dat aanbod wordt aanvaard zal Schoonheidsacademie Opleidingen de niet-wettelijk erkende opleiding verzorgen en is Schoonheidsacademie gerechtigd de kosten van de Opleiding of Cursus te vermeerderen met een bedrag lager dan het toepasselijke btw-tarief.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid Schoonheidsacademie
- In het geval de Klant (en/of een of meerdere van zijn werknemers) schade lijdt, is de aansprakelijkheid van Schoonheidsacademie, in alle gevallen beperkt tot vergoeding van directe schade (aansprakelijkheid voor indirecte schade – bijvoorbeeld gevolgschade, vertragingsschade, winstderving en misgelopen omzet – is derhalve uitgesloten). Voorts heeft te gelden dat de omvang van de schadevergoedingsverplichting beperkt is tot het bedrag dat door de Klant is voldaan in (of ten aanzien van) het studiejaar waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden. De schadevergoedingsverplichting van Schoonheidsacademie gaat het bedrag dat daadwerkelijk wordt uitgekeerd aan Schoonheidsacademie door de verzekeraar van Schoonheidsacademie onder geen beding te boven.
- De aansprakelijkheid van Schoonheidsacademie voor letsel- en/of overlijdensschade en voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van tot de directie of bedrijfsleiding behorende leidinggevende ondergeschikten van Schoonheidsacademie is niet beperkt.
- Schoonheidsacademie is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, die het gevolg is van (eventuele) foutieve of onvolledige informatie/aanbevelingen/adviezen verstrekt in verband met de Opleiding of Cursus. Hieronder valt onder andere: de informatie/ aanbevelingen/adviezen verstrekt door de docent of via het Onderwijsmateriaal, de brochure of enig ander werk voortvloeiend uit of verband houdend met een Opleiding of Cursus.
Schoonheidsacademie is niet aansprakelijk indien de Klant de (veiligheids)instructies niet in acht neemt. - De aansprakelijkheid van Schoonheidsacademie strekt zich tevens uit tot alle personen waarvoor Schoonheidsacademie verantwoordelijk is (zoals personen in dienst van Schoonheidsacademie of die door Schoonheidsacademie zijn aangesteld voor de uitvoering van de onderwijsovereenkomst).
- De Klant staat ervoor in dat zijn werknemers ten behoeve van wie de Opleiding of Cursus is afgenomen de hiervoor genoemde aansprakelijkheidsbeperkingen hebben aanvaard en vrijwaart Schoonheidsacademie voor alle aanspraken van die werknemers.
Artikel 12 – Levering les-/onderwijsmateriaal
- Mits betaald en afgenomen door klant, levert Schoonheidsacademie het Onderwijsmateriaal tijdig voor de aanvang van de Opleiding of Cursus aan de Klant.
Verkeerd of beschadigd Onderwijsmateriaal wordt door Schoonheidsacademie direct kosteloos vervangen. - Alle door Schoonheidsacademie gehanteerde leveringstermijnen van Onderwijsmateriaal zijn naar beste weten vastgesteld op grond van gegevens die bij het aangaan van de onderwijsovereenkomst aan Schoonheidsacademie bekend waren. Schoonheidsacademie aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor overschrijding van de leveringstermijnen.
- Schoonheidsacademie is niet gebonden aan leveringstermijnen die niet verwezenlijkt kunnen worden vanwege onvoorziene omstandigheden die zich na het aangaan van de onderwijsovereenkomst hebben voorgedaan.
- Bij verzending van Onderwijsmateriaal naar het buitenland worden de werkelijke kosten volgens geldende basistarieven van de desbetreffende postbezorger berekend, met een opslag van 10% voor de administratieve verwerking.
Artikel 13 –Uitval docent / Examen- beoordelaar
- Bij ziekte en/of verhindering van een docent of een examenbeoordelaar zal Schoonheidsacademie – voor zover mogelijk – voor gelijkwaardige vervanging zorg dragen. Indien gelijkwaardige vervanging niet mogelijk blijkt te zijn, zal Schoonheidsacademie de Klant zo spoedig mogelijk hiervan in kennis stellen en met een voorstel voor alternatieve data komen waarop de betreffende Opleiding, Cursus of bijeenkomst alsnog zal worden gegeven, of het betreffende Schoonheidsacademie-examen alsnog zal worden afgenomen.
- In geval van ziekte en/of verhindering van een docent of een examenbeoordelaar heeft de Klant geen recht op een (schade)vergoeding. Schoonheidsacademie zal geen extra kosten in rekening brengen voor de verzorging van lesdagen voortvloeiende uit ziekte en/of verhindering van een docent.
- Een Klant kan niet (i) kosteloos een Opleiding, Cursus of een examen annuleren vanwege de uitval van een docent of een examenbeoordelaar, of (ii) de onderwijsovereenkomst tussentijds beëindigen vanwege de uitval van een docent zonder de Redelijke vergoeding verschuldigd te zijn.
Artikel 14 – Vertrouwelijkheid
Artikel 15 – Persoonsgegevens
Artikel 16 – Vragen en klachten
- De Schoonheidsacademie heeft de intentie de vraag of de klacht zo spoedig mogelijk en naar volle tevredenheid te beantwoorden. Voor de behandeling van vragen of klachten van administratieve aard of over de inhoud van de opleiding of cursus is de Schoonheidsacademie telefonisch en per e-mail bereikbaar. Deze vragen of klachten worden door de Schoonheidsacademie binnen tien werkdagen beantwoord, gerekend vanaf de datum van ontvangst. Vragen of klachten die een langere verwerkingstijd vragen, worden door de Schoonheidsacademie per omgaande beantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer klant een antwoord kan verwachten.
- De Schoonheidsacademie doet er uiteraard alles aan om fouten in de lesmateriaal/ lespakket en de verzending daarvan te voorkomen. Mocht er desondanks iets niet in orde zijn, meldt u dat dan binnen tien dagen na ontvangst van het pakket. Een klacht moet tijdig, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Schoonheidsacademie. Klachten die niet binnen 2 maanden zijn ingediend zijn niet ontvankelijk. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat in aanmerking komt voor de geschillenregeling van artikel 17.
Artikel 17 – Geschillenregeling
- De overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht, tenzij op grond van dwingend recht het recht van een ander land van toepassing is.
- Geschillen tussen klant en Schoonheidsacademie over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door Schoonheidsacademie te leveren of geleverde diensten en zaken kunnen zowel door klant als door Schoonheidsacademie aanhangig worden gemaakt bij De Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen, meer informatie is te vinden op: www.degeschillencommissie.nl.
- De Geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling, indien u de klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in artikel 16 bij de Schoonheidsacademie heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot een voor beide partijen bevredigende oplossing.
- Een geschil dient binnen twaalf maanden na het indienen van de klacht overeenkomstig het bepaalde in artikel 16 bij De Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
- Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
- Wanneer klant een geschil voorlegt aan De Geschillencommissie, is Schoonheidsacademie aan deze keuze gebonden.
- Wanneer Schoonheidsacademie een geschil wil voorleggen aan De Geschillencommissie, moet de Schoonheidsacademie de klant eerst schriftelijk vragen om binnen 5 weken uit te spreken of deze daarmee akkoord gaat. Schoonheidsacademie dient daarbij aan te kondigen dat ze zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
- De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissing van De geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.
- In uitsluitend die gevallen waarvoor bij formeel onderwijs in een bindende wettelijke geschillenregeling is voorzien, zoals die voor examinering van de student, vinden de bepalingen uit lid 2 tot en met 8 van dit artikel geen toepassing.
Contactinformatie
Reactietijd
2 werkdagen
Onderwerp
Voorwaarden
Afdeling
Administratie
Vraag stellen
Algemene Voorwaarden
Op deze pagina staan alle artikelen van de algemene voorwaarden van de Schoonheidsacademie.
Heb je vragen en/of opmerkingen over de algemene voorwaarden? Neem dan contact op met een van onze medewerkers!
Vul het contactformulier zo volledig mogelijk in, zodat we je zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.